Legacy

A 2015-ben két olyan társasjáték is megjelent, ami az úgy nevezett Legacy mechanizmust vette alapjául.

Hogy mit is jelent ez? Teremthet új és nagyobb piacot ez a trend? Mennyiben nyújt jobb élményt a „hagyományos” játékmeneteknél? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozunk ebben a bejegyzésben.

A tavalyi évben két nagyon sikeres társasjáték ütötte fel a fejét a piacon, ami az úgynevezett Legacy mechanikát követi. De mit is jelent ez? A Legacy egy olyan típusú társasjáték, amit játszva a játék komponensei megváltoznak. Például némely kártyalapot össze kell tépni, vagy matricákat kell ragasztani rájuk. Vagy éppen a játéktérre. Mindezek mellett a másik fő ismérve, hogy miután egyszer végigjátszotta valaki a játékot, már semmit nem tartogat számára. Vagyis nincsen újrajátszhatósága. Persze mondhatjuk azt, hogy félrerakjuk egy fél évre, veszünk egy új példányt és nem emlékezve a dolgokra újra játékélmény szerezhető vele.
 
Az egyik ilyen játék a Pandemic Legacy volt. Annyira népszerű lett rövid időn belül, hogy egészen az első helyig jutott a BGG (boardgamegeek) listáján, a minden idők legjobb társasjátékait összesítő nevek között. Megérdemelt ezt a hely? Tényleg ennyire jó a játék? Ezt mindenki döntse el maga.
Anélkül, hogy túl sok mindent elárulnánk a játékról, arról is van szó, hogy a már megszokott Pandemic játékot kapjuk. Csak éppen minden játék után meg fog változni a következő játszma előtt a pálya, annak függvényében, hogy győzedelmeskedtünk-e a vírusok felett vagy sem. A játék pedig egy évet ölel fel és minden sikeres játszma egy-egy hónap eseményeit veszi végig. Ha elbuktuk az adott hónapot, újra próbálkozhatunk egy kis könnyítéssel.
Persze sztori is dukál a játékhoz, de mindent összevetve mégis csak a jó öreg Pandemicet játsszuk újra és újra.
 
A másik társas ami az év vége felé jött ki ugyanezzel a koncepcióval, a T.I.M.E. Stories. Ahol az alapjátékban egy történetet kapunk, amit végigjátszhatunk. Újabb történeteket vehetünk hozzá, hogy új izgalmakat, kalandokat éljünk át, viszont egy kalandot itt is csak egyszer tudunk végigjátszani (mivel utána ismerni fogjuk a megoldáshoz vezető utat).
A játék különlegessége, hogy ez az ismétlődés már a játékmenet közben is jelen van. Hiszen egy időutazó csapatot alkotunk, akiket egy meghatározott évbe egy esemény korrigálására küldenek vissza. Ha pedig lejár az időnk és elbuktunk a küldetéssel, sebaj. Újra próbálkozhatunk, kikerülve a hibás lépést, amit előző ottlétünkkor elkövettünk.
A játékmenetet legjobban talán a kaland játék kockázat könyvsorozathoz lehetne hasonlítani, ahol az opciók közül választva kellett tovább lapozni a megfelelő számú bejegyzéshez.
Ez a játék szintén nagyon népszerű lett a megjelenése óta, és sorra jönnek az újabb kalandok hozzá, ami már hazánkban is elérhető.
 
De hogy ez legyen az új trend? Ellepi majd a piacot? Nem hinnénk. Természetesen jelen lesz továbbra is, de nem hinnénk, hogy kiszorítja majd a már meglévő mechanikákat használó játékokat. Hiszen mindegyik jól megfér a másik mellett, és mindenki a kedve szerint válogathat közöttük továbbra is.
Ti hogy vélekedtek erről? Írjátok meg a témáról a véleményeteket kommentben. Viszont addig se feledjétek: a társasjáték kikapcsol, fejleszt, összehoz!