Kockázatos Figurák

A legtöbb társasjátékban mint ahogy az életben is, van némi kockázat. Sokszor a szerencsén múlnak a dolgok.

Persze ezt lehet némiképp csökkenteni egy-egy ügyes taktikával, előrelátással. Ám néha minden terv borul, mert a kockák nem úgy akarták, hogy sikerüljön a dolog.

Ebben az írásban az úgynevezett Americana-trash játékokkal foglalkozunk egy kicsit bővebben. Szerepükkel és térhódításukkal az európai és magyar társasjáték piacon.

A két játék, amin keresztül ezt bemutatnánk nektek a jól ismert Star Wars univerzumhoz kapcsolódik. Név szerint az Imperial Assault és a X-Wing.

Ezek mindegyike úgynevezett figurás játék, vagyis a játék központjában a remekül megformált és részletekben bővelkedő miniatűrök állnak. Ám az ilyen típusú játékok szinte elhagyhatatlan tartozéka a dobókockák.

Mindkét játékban előre tervezhetik a lépéseiket a körük során a játékosok, ám végül még is csak azon a pár kockadobáson fog múlni minden. Természetesen az ügyes játékosok amennyire tudják, ezt kompenzálhatják különféle képességek használatával, képességlapok hozzáadásával. Ki lehet számítani az esélyeket, a valószínűségeket.

Sok esetben ez működik is. Ám ez talán elveszi a játék sava borsát. Azt a gerincen végigfutó jeges érzést, amikor látod gurulni a kockát. Te pedig csak reménykedhetsz, hogy azon az oldalán állapodik meg, ami neked kedvező.

Vegyük elsőnek az X-Wing játékot. Itt a kiválasztott űrhajóinkhoz különféle kártyákat csatolhatunk, amivel különféle képességekkel ruházzuk fel seregünket. Sőt, a pilóta megválasztása is nagy hatással van a játékra. Léteznek olyan kártyák, amivel újradobhatjuk a sikertelen dobásainkat. Lapok, amik segítségével átforgathatjuk az egyik kocka eredményét egy tetszőleges oldalára.

De a túlzott kombózás és kiszámított haderő felépítés nem vesz el a játék izgalmából?

Az Imperial Assault társasjátékban egy kicsit más a helyzet. Hiszen ott egy csapat dolgozik együtt és így az esélyek felmérése és maximalizálása új értelmet nyer. A történet mesélőjét kivéve persze mindenki egy közös célért küzd: az adott küldetés sikeréért. Ellenben az X-Wing-el, ami tiszta kompetitív mivoltából fakadóan óhatatlanul bevonz pár olyan személyiségjegyekkel rendelkező egyént is a hobbiba, amit mi csak vér pistikének nevezünk.

A kockák szerepe itt talán még meghatározóbb, hiszen sokkal kevesebb módosító lapot használhatunk a játék folyamán. Amit pedig kapunk, az szépen adagolva jön a küldetések során.

Még is, hiába a kockázat, a bizonytalanság. Az ilyen típusú játékok térhódítása az európai társasjáték piacon egyre nagyobb. Pár éve még elképzelhetetlennek tűnt, hogy az euró gamekhez szokott közönség lecsapna az ilyen játékokra. Sőt, ha megkérdeztük volna az embereket, talán még bottal sem nyúltak volna ilyesmihez. Most pedig egyre magasabbra szárnyal az ilyen típusú társasjátékok csillaga.

Talán ezért is van, hogy némely eddig kifejezetten wargame-eket gyártó cég is újra nyit a társasjátékos piac felé, és próbálja a termékeit „felhasználóbarátabbá” tenni.

Te hogy vélekedsz ezekről a dolgokról? Szívesen játszol kockadobásos mechanikával működő játékokkal? Vagy inkább maradsz az euró, munkáslehelyezős játékoknál?

Írd meg a véleményedet kommentben. Találkozunk a következő bejegyzésben. Viszont addig se feledjétek: a társasjáték kikapcsol, fejleszt, összehoz!