Mitől jó egy társasjáték?

Ebben a bejegyzésben azzal foglalkozunk kicsit bővebben, hogy mitől lesz jó egy társasjáték?

Mik azok a paraméterek, amiktől sikeres lesz? Miért játszanak egyik másik játékkal sokkal szívesebben az emberek, mint a többivel?
Sokszor teszik fel nekem a kérdést: Szerinted ez jó játék? Mit gondolsz róla, érdemes megvennem?
Mindig megmosolygom a dolgot magamban. Hiszen én csak egy személy vagyok, így a véleményem nem kis mértékben lesz szubjektív. Az igaz, hogy rengeteg társasjátékot ismerek. Viszont attól, hogy nekem nem tetszik az egyik, mások még találhatnak benne örömet és szerintük lehet az a játék akár a minden idők legjobb társasa is.
Ezért mindig úgy válaszolok, hogy ezt csak én mondom: szerintem ilyen és olyan, de ez csak az én személyes véleményem.
De nézzük meg akkor egy kicsit tüzetesebben is, hogy mitől lesz jó egy játék és mi az ami el tudja rontani egy amúgy jó ötlet megvalósítását.
Az egyik paraméter, a komponensek. Ha ezen a téren gyenge a minőség, akkor az könnyen a játék vesztét okozhatja. Jó példa erre az, ami tavaly Essen-ben történt. Név szerint nem említeném, de volt kint egy miniatűrökkel játszható játék, aminek a figuráit iszonyatos produkciós minőségben valósították meg. Szerencsére a cég is tisztában volt vele, és volt annyi kurázsi benne, hogy visszahívja a terméket, amíg ezt a problémát nem orvosolják. De ez egy kirívó eset. Sok esetben arról van szó, hogy a doboz maga nem olyan minőségű mint kellene. Szétesik, nem tudja megfelelően tárolni a játékkomponenseket.
Maguk a játékkomponensek is lehetnek kifogásolhatóak egy játékkal kapcsolatban. A papírminőség, elhajlott figurák, félrenyomott kártyalap grafikák, hiányos, rosszul megírt szabálykönyv.
Mindezek mellett a játék maga még lehet jó, de ez már nagyban befolyásolhatja sok ember hozzáállását egy-egy termékhez.
 
Azonban ha mindezek rendben vannak, és ezen túl van gond, akkor van igazán csak hátrányos helyzetben egy játék. Persze nem tetszhet mindenkinek minden játék, és annyi fajta társasjáték van manapság, mint égen a csillag. Mégis, egy rosszul működő mechanika, vagy egy unalmas játékmenet teljesen tönkreteheti az élményét a vele játszóknak. Sajnos, erre is rengeteg példa van, de neveket itt sem emlegetnék.
Viszont, ha mindez nem is történik meg, egy játék attól még nem feltétlen lesz jó játék. Ahogy említettem, embere válogatja. Egy barátom egyszer feltette a fent említett kérdést nekem egy klubnap alkalmával. Balázs, szerinted ez az XY játék jó játék? Mire én csak annyit mondtam: tudod mi a jó játék? Az, amivel játszanak.
 

És valójában csak tényleg erről van szó. A társasjáték azért van, hogy játszanak vele. Hogy kellemes élményekkel gazdagítson minket. Hogy jól érezzük 
magunkat azalatt az idő alatt, amíg leülve egy asztalhoz a többiekkel együtt játszunk a játékkal. Ha ezt elérte egy társasjáték, akkor az egy jó játék.
 
Ti mit gondoltok erről a témáról? Szerintetek mi teszi az igazán jó társasjátékot? Mitől mondjátok azt, hogy igen, ez egy jó játék? Várjuk a válaszaitokat a kommentekben. Viszont addig se feledjétek: a társasjáték kikapcsol, fejleszt, összehoz!