Varázsvilág

Azt mondják, hogy a modern társasjátékozás olyan, akár ha egy könyvtár polcai között sétálna az ember.

Megvannak a drámái, a vígjátékai, történelmi „könyvei”, a meséi, horror történetei és a fantasztikus elbeszélései is. Ebben az írásban az utóbbit fogjuk érinteni. Milyen játékokban jelenik meg? Milyen formában van jelen?

Ebben az írásban a társasjátékok egyik legnépszerűbb témaválasztásával, a Fantasy-val foglalkozunk kicsit bővebben. 
Azt mondják, hogy a modern társasjátékozás olyan, akár ha egy könyvtár polcai között sétálna az ember. Megvannak a drámái, a vígjátékai, történelmi „könyvei”, a meséi, horror történetei és a fantasztikus elbeszélései is. Ebben az írásban az utóbbit fogjuk érinteni. Milyen játékokban jelenik meg? Milyen formában van jelen?

A legnyilvánvalóbb Fantasy elemeket tartalmazó társasjátékok a gyerekjátékok. Mesehősök, kitalált szereplők kifejezetten a gyermekek számára. Ez a sajátosság a régi társasjátékoknál is megvolt, ám a mai világban annyira szerteágazó ez a dolog, hogy érdemes megemlíteni. Bogyó és Babóca a mostani gyerekek körében oly népszerű mesehősök. Rumini a kisegér kalandjai vagy éppen Maszat varázslatos világa. Még a Minionok is megjelentek a társasjáték polcokon, amit egy film inspirált.

A nagyobbak pedig már a képregényhősök közül is válogathatnak, ha társasjátékról van szó. A népszerű Marvel és DC univerzum hősei mind megtalálhatóak valamilyen társasjátékban. Főleg kártyajátékokban, de ezek már nem mondhatóak kifejezetten kártyajátéknak a szó hagyományos értelmében. Ugyanis a deck building mechanikára épülnek. Sőt az egyik játékban még a co-operative mechanika is megtalálható, ami egészen újszerű az ilyen játékok körében.

Az idősebb és felnőtt korosztály számára pedig egész armadával jöttek ki az utóbbi években a Fantasy témájú társasjátékok. Ezek túlnyomó részt egy klasszikus fantáziavilágot tár a játékosok elé. Mint például a Gyűrűk Ura vagy a szerepjátékokból ismert kitalált világok egyikébe helyezi a játékot. Gyakran fordul elő az is, hogy a készítők egy-egy saját maguk által kreált világba vezetik a játékosokat.
Az ilyen játékok általában különböző scenario-kra tagolják a játékot, mint az Andor Legendái, Arcadia Quest vagy a Crossmasters. Ezt a sajátosságot a szerepjátékokból vezették át a társasozás világába. Mégpedig azért, hogy visszaadják annak a szórakozási fajtának az érzését. Ez sok esetben működik is, de csak egy darabig. Ha a játékosok átrágták magukat a történeten, a játék nem nyújt újat nekik. Persze erre is van megoldás. A kiegészítők új kalandokat hozhatnak. Új szörnyek, új teremtmények, új hősök és varázslatos tárgyak.
Az Arcadia Quest a játékán belül megpróbálkozott a sandbox mechanizmussal is, ami érdekes lehet. Bár vannak akik igénylik az előre legyártott kalandmodulokat. Az olyan játékosok viszont, akik szeretik használni a képzelőerejüket, ez a játék lehet a tökéletes Fantasy játék. Hiszen megalkothatják saját kalandjaikat, amit aztán a barátokkal közösen felfedezhetnek a társasjátékozás közben.
Léteznek olyan játékok is, amikre a Fantasy téma csak zubbonyként van ráhúzva, mert ha velük játszunk, azt érezzük, hogy ez a társasjáték, kártyajáték megállná a helyét bármilyen más témával is. Ezzel nincs is semmi gond, csak kicsit rossz szájízt hagy az ember szájában. Mégpedig azért, mert ez a stílus egy olyan elem, amit nem szabadna csak azért használni, hogy legyen valami sematikus dolog, amibe belehúzza az ember a mechanikákat. A Fantasy társasjáték a történettől lesz jó, a jól felépített játékélménytől, az átgondolt szabályrendszertől és a részletesen megalkotott szereplőktől.
Ezért lett olyan sikeres Tolkien világa. Amit sajnos pár játék méltatlanul használ fel.

Összegezve a dolgot, a Fantasy mint téma a társasjátékok talán legelterjedtebb témaválasztása. Legyen az a képregényhősök világa, vagy a nagy, eposzi történetek felhasználása. Persze csak a Zombi témájú játékok után, amiből több ezer létezik már. De ezzel majd egy másik írás keretein belül foglalkozunk. Attól, hogy egy játék Fantasy témával jelenik meg nem szükségszerűen jó játék, de nem is lehet legyinteni rá, hogy „áh, egy újabb fantasy játék”. Meg kell vizsgálni a játékot. Majd eldönteni, hogy érdekel-e minket, vagy sem.
Találkozunk a következő bejegyzésben. Ám addig se feledjétek: A társasjáték kikapcsol, fejleszt, összehoz.