Társasjátékok az oktatásban

Milyen hasznát lehet venni egy-egy játéknak az iskolában, óvodában, vagy akár az otthonunkban mint nevelési és fejlesztési eszköz?

Ebben az írásban azzal a témakörrel foglalkozunk, hogy a társasjátékozás hogyan képes bekapcsolódni gyermekeink oktatásába. Milyen hasznát lehet venni egy-egy játéknak az iskolában, óvodában, vagy akár az otthonunkban mint nevelési és fejlesztési eszköz.

A gyerekek oktatása már az óvodában elkezdődik, sőt az otthonukban is. A rengeteg gyermekek számára készült társasjátékok pedig ebben tudnak a szülők segítségére lenni. Akár már három éves kortól is játszható társasjátékokkal fejleszthetik a csöppségek a szín és forma felismerő készségüket.

Aztán, ahogy cseperednek és elkezdődik az iskola, olyan társasjátékok jöhetnek számításba, amikkel játszva gyakorolhatják a számokat. Megtanulhatják a foglalkozásokat. Vagy éppen a kedvenc mesehőseik segítségével kalandozhatnak egy már a szülők által is ismert játék felújított változatában (Ki nevet a végén).

De a társasjátékok oktatásban használható funkciói nem merülnek ki az alsó tagozatos osztályoknál. Az idősebb diákok nevelésében is remekül alkalmazhatóak bizonyos társasjátékok. Egy Euro vagy gazdasági társasjáték megtaníthatja őket a pénzel való bánásra. Felelős döntések meghozatalára.
A szociális társasjátékok pedig az egymással való érintkezést, kapcsolatteremtést és kifejezőkészséget fejlesztik. 

Vegyünk sorra pár példát:

A Granna: Szuper Farmer Runch nevű játékban egy gazdaságot irányítunk, és a cél, hogy mind a négyféle állatból (nyúl, birka, tehén, ló) szerezzünk egy darabot. Az állatokat a mezőn kell elhelyezni, és szaporíthatjuk őket. A kicsiket ez a mechanika megtanítja az osztás, szorzás alapvető műveleteire, miközben remek szórakozást nyújt akár a velük játszó szülőknek is. A játékot egyébként egy lengyel matematikus fejlesztette ki még a második világháború alatt.

A Rokokó nevű játékban szabókat alakítanak a játékosok és a feladatuk, hogy a bálra minél több ruhát elkészítsenek a bálozók számára. Ezek mellett úgynevezett dekorációkat kell gyűjteniük, amivel plusz pontokat szerezhetnek a játék végén. A társasjáték remekül bemutatja a diákok számára az összetett gondolkodást és a felelős döntések meghozatalát. Mindezt egy egészen egyedi játékkörnyezetben és sok vidám percet okozva.

A Co-Mix nevű storytelling társasjátékban a játékosok feladata, hogy egy történetet hozzanak létre a megadott címmel a kezükben tartott tizenkét, kétoldalú lap segítségével. Mindezt egy saját játéktáblán. Végül pedig amikor mindenki megalkotta a saját kis képregény oldalát, sorra el kell mondaniuk a történeteiket. Majd azokat értékelni is kell, ami alapján pontokhoz jutnak. A játék remek segédeszköz a kifejezőkészség és a kreatív gondolkodás fejlesztésére. Nem utolsó sorban pedig remek szórakozás egy-egy unalmasabb tanítási napon.

Ahogy a fenti példákból láthattuk, egy jól megválasztott társasjáték nagyon is sokat hozzá tud tenni a tananyag megismeréséhez, vagy a gyermekek képességeinek fejlesztéséhez. Mi itt a Sas és Kos-nál hiszünk abban, hogy a társasjátékozás hasznos tanári, nevelési eszköz lehet. A gyerekek rendkívül fogékonyak, ha valamit szórakoztató módon tanulhatnak meg.
Amennyiben felkeltettük az érdeklődésüket és szeretnének többet megtudni erről a témáról, vagy szeretnék feldobni a tanulást egy társasjátékkal, bátran keressenek fel minket. Akár az üzletünkben a Sas és Kos társasjátékos boltban személyesen. Akár a honlapunkon a saseskos.hu oldalon, ahol több száz válogatott játék közül választhatnak.