Stressz kezelés játékosan - 3.: Draftolj!

Ki ne ismerné az érzést, amikor valami annyira stresszel minket, hogy szinte elpukkan az agyunk.

Sokan, sokféleképpen próbálják feloldani ezt az állapotot, és valljuk be, a legtöbb esetben nem egy pozitív eszközzel.

Ezeknek a helyzeteknek a megoldásához és kezeléséhez is kiváló segítség a társasjátékozás. Ugyanakkor a társasjátékozásnak is megvannak a maga stressz faktorai.

Ebben a sorozatban a stresszhelyzet kezelésével és a stressz oldásával foglalkozunk.

Ki ne ismerné az érzést, amikor valami annyira stresszel minket, hogy szinte elpukkan az agyunk. Sokan, sokféleképpen próbálják feloldani ezt az állapotot, és valljuk be, a legtöbb esetben nem egy pozitív eszközzel.

Ezeknek a helyzeteknek a megoldásához és kezeléséhez is kiváló segítség a társasjátékozás. Ugyanakkor a társasjátékozásnak is megvannak a maga stressz faktorai.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy ebben a környezetben sokkal pozitívabban kezelik az emberek a stressz helyzeteket, és tanulva belőle a valós életbe is átültethetővé válik a problémák megoldásának képessége.

Ebben a bejegyzésben a 7 Csoda nevű díjnyertes társasjátékkal foglalkozunk kicsit bővebben, amit megtaláltok a Sas és Kos Társasjátékos bolt polcain, vagy akár a webshopjában a www.saseskos.hu oldalon is.

A játék egy úgynevezett draftolásos mechanizmuson alapszik, ahol 7 lapból kell választanunk egyet, a többit pedig tovább adnunk. Majd kapunk egy másik kártya csomagot az oldalunkon ülő játékostól. Ezt a folyamatot ismételjük addig amíg, már csak két lap marad amiből választhatunk. Ekkor az egyiket „bezsebeljük”, a másikat pedig eldobjuk.

Mindezt háromszor kell megtennünk a játék során.

Elég egyszerűen hangzik nem? Pedig nem az. Hogy miért nem?

Nos, én személy szerint imádom a draftolós kártyamechanizmust, ami a TCGk világát illeti. Azonban a 7 Csoda nem ebbe a kategóriába tartozik. Itt kevesebb a választási lehetőség, legalábbis látszatra. Kevesebb a lapok száma, amiből választhatunk. Ez okozza a stressz forrást.

Ebben a játékban minden lap amit kiválasztunk, sokkal nagyobb jelentőséggel fog bírni. A hatása a játék további alakulására sokkal drasztikusabb, mint ha egy tizenkilenc vagy húsz lapos pakliból választanánk ki egy lapot. Ráadásul itt a lapok hatása minden egyes kivett lap után érvényesül.

Egyidejűleg kell figyelnünk arra, hogy legyen elég nyersanyagunk a lerakott lapok segítségével. Mind e közben lehetőleg ne maradjuk alul a harci erőt illetően. Gyűjtsünk zöld, szimbólumokkal ellátott lapokat és győzelmi pontokat érő kék épület lapokat. Ha ez nem lenne elég, akkor a játék végére érdemes a csodánk három szakaszát is felépítenünk.

Rengeteg feladat, amire mindössze három körünk van, fejenként hat lap leépítésével.

Ezért a játék folyamán elég gyakori jelenség az, hogy egy vagy két ember a fejét vakargatva, mély töprengésbe kezd és nem tud választani még az utolsó előtti körében, nagyon csekély lap mennyiségből sem.

Amikor megszületnek a döntések, és látod, hogy ki mit választott ki, káromkodva konstatálod magadban vagy éppen hangosan, hogy bizony nem azt a lapot kellett volna választanod amit leraktál magad elé.

Aztán ott van a következő döntések sorozata, mert érkezik a következő pakli, amiből ismét választanod kell. A terved – amit felépítettél magadban –, az esetek túlnyomó részében mehet a kukába, és újra ott ülsz a körmödet rágcsálva, próbálsz optimális döntést hozni.

A másik kérdés, ami ilyenkor gyakran felvetődik az emberekben: csináljak jót magammal (bár nem sokat fog számítani), vagy szúrjak ki a másikkal, hogy ne tudja majd a tőlem kapott lapokból kivenni azt, ami neki kell? Ez pedig még jobban megkavarja a dolgokat és nehezebbé teszi a döntéseket.

Ez a fajta fokozott figyelem és döntéshozatali kényszer végigkíséri a játékosokat a 7 Csodában, és nem enged a szorításából. De amint vége a három körnek és előkerül a pontösszesítő lapocska, gyakorta születnek meglepetések, és olyanok kerülnek ki győztesen, akik maguk sem hitték volna, hogy megnyerhetik ezt a játékot. Az első játékomnál én is csodálkozva néztem fel, amikor kiderült, hogy harmadik lettem. Hiszen magát a játékot is alig ismertem.

 

A 7 Csoda tehát megtanít minket gyors, egymás utáni döntéseket hozni egy folyamatosan változó környezetben. Így kifejezetten alkalmas nevelési és fejlesztési célokra is.

Sorozatunk következő részében a Catan telepesei társasjátékkal foglalkozunk kicsit bővebben. Addig se feledjétek: A társasjáték kikapcsol, fejleszt, összehoz.