Kicsinek lenni nagyon jó!

Ebben a bejegyzésben azzal foglalkozunk kicsit részletesebben, hogy mi a különbség a kicsi és a nagy kiadók között. Melyiknek mik az előnyei, hátrányai. Hogyan befolyásolják a társasjáték piac alakulását. Vágjunk is bele.

Véleményem szerint a kisebb kiadók, akik meg tudták vetni a lábukat a piacon sokkal vonzóbbak és jobb lehetőséget nyújtanak mind a készítőknek, mind a fogyasztóknak. Esetükben a merészség, és az üzleti kockázatvállalás még kínál olyan lehetőségeket, amikből az igazán nagy játékok születhetnek. Persze ez nem kizáró ok, hogy a nagyobb cégek is megjelentessenek olyan játékokat, amik garantált világsikerek lesznek.

Vegyük például a Days of Wonder kiadót. Évente egy nagy dobozos társasjátékot jelentetnek meg. Idén ez a Quadropolis, míg tavaly a Five Tribes. Mindegyik átütő sikert aratott a szakmai zsűri és a játékosok körében egyaránt. Bár ez szinte az összes játékukkal így volt. Gondolok itt a Ticket to Ride, Mr. Jack vagy éppen a Small World társasjátékokra.quadro.jpg

Játékaival minden esetben eltalálja azt az úgy nevezett „swet spot”-ot, ami annyit tesz, hogy minden játékostípus megtalálhatja benne a számítását. A kezdő, casual gamer is, és a már edzett, vérbeli társasjátékos is.

A kisebb cégek közül a Cool Mini or Not és a Tasty Minstrel Games cégeket említeném meg.

Előbbi az utóbbi években nőtte ki magát nagy céggé, olyanná, akivel számolni kell az iparban. Sőt mi több, saját CON (összejövetel) rendezvényeket is tart. Ám a naggyá válás átkának árnya bizonyos módon rájuk vetült az utóbbi időkben. Úgy tűnik, túlvállalták magukat. Számtalan Kickstarter projektjük fut szimultán. S bár a kampányok sikeresek, az időkeretekből rendszerint kicsúsznak. Ez pedig sok elégedetlen támogatót szült.

A Tasy Minstrel Games viszont véleményem szerint még egy olyan cég, ahol vevők az új ötletekre és sok újító hatású játék jelenhet meg a kezeik között. Vegyük példának a Belfort játékot, vagy az Orleans-t, vagy akár a Village-et. Mind-mind olyan egyedi és a maguk módján fantasztikus társasjátékok, amik elrugaszkodnak vagy éppen teljesen új módon közelítenek a megszokott zsáner elemekhez. Amerikai cégről lévén szó némely játékukhoz nagyon nehezen lehet hozzáférni sajnos (Scoville).

A legnagyobbak mint például a Hasbro vagy Pegasus Spiel viszont a tömegtermékek felé tendálnak. A hipermarketekben kapható társasjátékok tömeges eladása és az átlag fogyasztó kiszolgálása a feladat. Éppen ezért úgy vélem, hogy ezek a cégek nem a megfelelőek, ha újdonságot, igazi egyediséget keresünk a hobbiban. Persze jó móka is lehet a Monopoly, Jenga vagy éppen az Uno, de mindenki tegye a szívére a kezét. Ugye nem itt tart már a társasjátékozás világa?

A világ persze afelé tart, hogy a nagy cégek bekebelezik a kicsiket és egy nagy globális vállalat jön létre majd. Fikciónak hangzik? Pedig nagyon is valóságossá válhat a dolog. Ami sajnos a társasjátékozás világát is elérte.
z-man.jpegIdén a Z-Man Games több kisebb vagy éppen nagyobb céget is magába olvasztott. Valamint olyan szabályozásokat is bevezetett, ami hátrányosan érinti az internetes vásárlókat. Döntésüket azzal indokolták, hogy így akarják ösztönözni az embereket arra, hogy a helyi üzletekben vegyék meg a játékokat, valamint az üzleteket is így akarják megvédeni a kegyetlen árháború miatt.

Működni fog a dolog? Csak az idő a megmondhatója. Az, hogy a szervezett események szerintük majd több embert fog bevonzani az üzletekbe vagy a hobbiba? Ki tudja.